مقالات

لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ در چیست؟ دو مورد از سنگین‌ترین فعالیت‌های کاربران از لپ تاپ و رایانه گیمینگ و رندرینگ است. هر دوی این فعالیت‌ها نیازمند پردازنده‌های قوی و عملکرد خوب لپ تاپ هستند و گرنه لپ تاپ نمی‌تواند نیاز‌های شما در این دو موضوع مهم را برطرف کند. گیمینگ کردن و استریم کردن این روز‌ها تبدیل به یک شغل برای بلاگر‌ها و بسیاری از جوانان شده و قطعاً برای این‌که محتوای قوی تولید کنند نیازمند دستگاهی قدرتمند در هنگام بازی هستند.

از آن طرف رندرینگ کردن ویدیو که مربوط به امور تدوین است یکی از سنگین‌ترین کار‌هایی است که با لپ تاپ و پردازنده آن انجام می‌شود و شاید ساعت‌ها طول بکشد. پس باید بپرسیم حالا که این دو فعالیت مشابه هم انرژی زیادی مصرف می‌کنند آیا می‌شود از لپ تاپ رندرینگ برای گیم استفاده کرد یا برعکس؟  در این مقاله قصد داریم مقایسه لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ را انجام دهیم و ببینیم فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ چیست؟

 راستی اگر قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید حتما سری به صفحه مربوطه در سایت ما بزنید.

مهم‌ترین ویژگی لپ تاپ‌های گیمینگ و رندرینگ

همان طور که گفتیم فرایند بازی یا رندر کردن ویدیو بسیار زمانبر است و می‌تواند کار را برای کاربر دشوار و سخت کند. به همین دلیل از جمله مهم‌ترین خصوصیات مشترک این لپ تاپ‌ها پردازنده قوی آن‌هاست که بتواند فعالیت‌های سنگین را به راحتی برطرف کند.

نکته دیگر صفحه نمایش خوب است. از آنجا که لپ تاپ رندرینگ برای تولید ویدیو استفاده می‌شود و بازی کردن نیازمند صفحه نمایشی با ابعاد و کیفیت مناسب است هر دو این مدل‌ها باید صفحه نمایش قوی‌ای داشته باشند.

سومین موضوعی که باید پیش از بیان تفاوت لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ به آن اشاره کنیم، کیفیت خوب باتری است. به دلیل حجم فشار کار‌ها لازم است که باتری لپ تاپ خوبی داشته باشید تا تجربه جالبی کسب نمایید.

 

بیشتر بخوانید: فرق لپ تاپ صنعتی با خانگی چیست ؟

مهم‌ترین موارد فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ

حالا که به طور کلی از خصوصیات این دو دستگاه صحبت کردیم بد نیست سری به تفاوت‌های اصلی میان این دو نوع لپ تاپ را بیان کنیم.

 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ

 تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ از نظر کارت گرافیک‌های

در مقایسه لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ ابتدا با این موضوع مواجه می‌شویم که لپ تاپ‌ها کارت گرافیک‌های متفاوتی دارند. کارت گرافیک‌هایی مثل انویدیای معروف برای بازی بسیار عالی هستند و از طرف شرکت طوری طراحی شده‌اند که مناسب فعالیت‌های سنگین باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ استوک

 تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ از نظر نبرد پردازنده‌ها

دومین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ پردازنده‌های قوی آن‌هاست. البته اکثر این لپ تاپ‌ها از انواع چیپ ست‌های پردازنده قدرتمند Core i و AMD رایزن استفاده می‌کنند؛ هرچند شاید جالب به نظر برسد که در میان لپ تاپ‌های رندرینگ در گزینه‌های بهتر معمولاً پردازنده‌های بسیار قوی‌تری وجود دارد که در لپ تاپ گیمینگ نیست و سبب فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ می‌شود. برای مثال پردازنده سری زئون در لپ تاپ گیم دیده نمی‌شود.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ از نظر حافظه متفاوت

یکی دیگر از تفاوت‌های بین لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ میزان حافظه رم آن‌هاست. معمولاً لپ تاپ‌هایی که برای بازی به بازار عرضه می‌شوند 16 تا 64 گیگ رم دارند زیرا حجم زیادی از رم رایانه صرف ذخیره‌سازی و پردازش بازی‌ها می‌شود. به همین دلیل اگر به دنبال فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ هستید حافظه نیز جزء مسائلی است که باید به آن توجه کنید. البته توجه کنید که برای رندرینگ نیز حافظه‌ای به همین میزان لازم است اما مقدار آن تقریباً اندکی کمتر است. در حقیقت تفاوت اصلی میان فناوری‌های آن‌هاست.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با رندرینگ از نظر اجرای نرم‌افزار و بازی

یکی دیگر از موارد فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ این است که اجرای برخی نرم‌افزار‌ها و بازی‌ها در آن‌ها متفاوت است. بعضی از نرم‌افزار‌های تخصصی که برای رندر کردن استفاده می‌شوند تنها با لپ تاپ‌هایی که مخصوص این کار هستند به خوبی اجرا می‌شوند. گاهی اوقات اگر به مشکلی نیز برخورد کنید اگر لپ تاپی که استفاده می‌کنید مخصوص رندرینگ بوده باشد تیم پشتیبانی خیلی بهتر می‌تواند به شما کمک کند.

با مقایسه لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ متوجه می‌شویم که روی کاغذ کیفیت لپ تاپ رندرینگ بهتر است ولی در کارکرد لپ تاپ گیمینگ هم می‌تواند کار‌های زیادی انجام دهد. جالب اینجاست که قیمت لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ در مقایسه با لپ تاپ‌های رندرینگ کمتر هستند در حالی که از نظر سخت‌افزاری قوی‌ترند.

بیشتر بخوانید: نحوه تست لپ تاپ استوک به صورت کامل در چند گام

 

برای خرید لپ تاپ رندرینگ یا گیمینگ باید به چه خصوصیاتی توجه کنیم؟

حالا اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ یا رندرینگ را دارید باید توجه کنید که انتظار دقیقتان برای استفاده از لپ تاپ چیست و چقدر می‌خواهید هزینه کنید. اگر قصد دارید واقعاً فعالیت تخصصی با نرم‌افزار‌های خاص رندرینگ داشته باشید بهتر است که سراغ گزینه‌های گران قیمت‌تر ولی باکیفیت‌تر بروید ولی اگر فعالیتان خیلی حرفه‌ای نیست لپ تاپ‌های ارزان‌تر نیز می‌توانند همان کارایی را داشته باشند.

نکته دیگری که در بین موارد تفاوت لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ به آن اشاره نکردیم صفحه نمایش و وزن لپ تاپ است. هر دوی این موضوعات از جمله موارد مهمی هستند که در تجربه شما از کار با لپ تاپ اثر می‌گذارند پس حتماً به آن‌ها نیز توجه کامل داشته باشید.

یک فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ که گفتیم پردازنده‌های آن‌ها بود. برای کسانی که اهل بازی‌های سنگین هستند شاید استفاده از لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ بهتر باشد از آنجایی که لپ تاپ رندرینگ با وجود دارا بودن سخت‌افزاری قوی نمی‌تواند حجم بازی‌های متنوع را پوشش دهد.

 بیشتر بخوانید: لپ تاپ استوک چیست ؟

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی و مقایسه لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ پرداختیم و ویژگی‌های مختلفی که ممکن است روی تصمیم شما اثر بگذارند را بیان کردیم. هر دو دسته این لپ تاپ‌ها مخصوص فعالیت‌های سنگین هستند بنابراین بهتر است بیش از هر چیز توجه کنید که نیازتان دقیقاً چیست و تا چه اندازه قصد هزینه و سرمایه‌گذاری روی رایانه همراه را دارید. تفاوت لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ صرفاً در پردازنده نیست و سخت‌افزار تنها قسمتی از تفاوت است. موارد دیگری نیز وجود دارند که در بالا مفصل آن‌ها را بیان کردیم.

سوالات متداول

تفاوت اصلی لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ چیست؟

اصلی‌ترین فرق لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ در پردازنده و حافظه آن‌هاست. ویژگی‌های مختلفی که باعث می‌شوند عملکرد و فعالیت لپ تاپ نیز دستخوش تغییر شود و حتما باید در فعالیت به آن‌ها توجه کامل داشته باشید.

آیا لپ تاپ‌های گیمینگ برای رندر هم مناسب هستند؟

معمولا این لپ تاپ‌ها به دلیل سخت افزار قوی می‌توانند تا حد زیادی مسئله رندرینگ را نیز حل کنند و از آن‌ها برای رندر کردن نیز می‌توان استفاده کرد ولی باید توجه کنید که اگر قصد فعالیت تخصصی در این زمینه را دارید لازم است که سراغ لپ تاپ‌های مخصوص رندرینگ بروید که سخت افزار مناسب دارند و پشتیبانی از آن‌ها راحت‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *