مقالات

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

شاید تصور کنید که مک بوک یک لپ تاپ معمولی است؛ اما خوب است بدانید که برخلاف انتظار شما یک دستگاه کاملاً متفاوت است. این جمله برای اجزای داخلی آن تا دسترسی به اکوسیستم اپل صدق خواهد کرد. اگر چنانچه قصد خرید لپ تاپ یا مک بوک را دارید قبل از اقدام به خرید، داشتن حداقل درک سطحی از تفاوت‌ لپ تاپ و مک بوک الزامی است، چراکه به شما کمک خواهد کرد که بدانید خرید مک بوک ارزشش را دارد یا اینکه به سراغ یک لپ تاپ میان رده رفته و نیاز شما برطرف خواهد شد.

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

لپ‌ تاپ‌های دارای سیستم عامل ویندوز و مک‌بوک، هر دو نوعی از رایانه‌ های قابل حمل هستند که در طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار با یکدیگر تفاوت‌ هایی دارند. در ادامه به بررسی برخی از این تفاوت‌ها از منظر سیستم عامل، کارایی، نرم افزار، رنج، توانمندی، تعمیر، عمر باتری و ارگونومی می پردازیم.

سیستم عامل

MacBooks از سیستم عامل macOS استفاده می‌ کند در حالی که یک لپ تاپ معمولی از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند. macOS یک سیستم عامل بسته است که برخلاف ویندوز که در برابر ویروس‌ها و انواع هکرها مقاومت کمتری دارد، مک بوک محافظت بیشتر و قابل اعتمادتری در برابر حملات مخرب دارد.

برای ترکیب و استفاده ارگانیک از فناوری بهتر است از محصولات اپل استفاده کنید. به عنوان مثال اگر اپل واچ دارید می توانید وارد حساب کاربری خود در مک بوک شوید و اگر آیفون دارید می توانید مکالمه تلفنی خود را به لپ تاپ مک بوک خود منتقل کنید. macOS بر روی تمام دستگاه های اپل از قبیل Ipod، iMac، iPhone، iPod نصب شده است اما سیستم عامل ویندوز چنین اکوسیستمی ندارد؛ اما به لطف باز بودن این سیستم عامل در اکثر دستگاه های شخص ثالث (چاپگرها، اسکنرها و غیره) پشتیبانی می کند. برخلاف MacOS که برای همه دستگاه های اپل کاملاً رایگان است؛ اما ویندوز پولی است و این امکان وجود دارد که از قبل بر روی لپ تاپ نصب شده باشد که هزینه آن نیز افزایش خواهد یافت.

کارایی و قدرت پردازش

عملکرد بالای مک بوک توسط تراشه ابتکاری M1 ارائه می شود که اپل آن را در جدیدترین گجت های خود پیاده سازی کرده است. به لطف فناوری پردازنده ARM، لپ تاپ های اپل قدرت محاسباتی را 3.5 برابر افزایش داده‌اند. مک بوک توزیع منطقی وظایف بین هسته ها، صرفه جویی در انرژی و عملکرد بالا را تضمین می کند. پردازش گرافیکی 5 برابر کمتر زمان خواهد برد. لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های اینتل در تمام سطوح قدرت کارایی کمتری دارند. اگر به کارهای گرافیکی، تدوین و برنامه‌ نویسی علاقه دارید، مک‌بوک‌ ها گزینه‌ی مناسبی هستند. از آخرین مک بوک های اپل مدل PRO MUW63 هست این مک بوک از قدرتمندترین پردازنده از نوع M3 MAX بهره می‌برد.

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

نرم افزار

macOS به دلیل کنترل شدیدتر روی برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌ها، امن‌تر از ویندوز است. یکی از بزرگترین مزیت های سیستم عامل ویندوز تطبیق پذیری آن است. این پایگاه کاربری گسترده‌ای دارد، به این معنی که انتخاب گسترده تری از نرم افزار برای آن در دسترس است. پردازنده های Intel Core دسترسی به یک کتابخانه نرم افزاری عظیم را تضمین می کنند. اگر از نرم‌افزار هایی مانند Final Cut Pro یا Logic Pro استفاده می‌کنید، مک‌بوک‌ ها مناسب‌تر هستند.

طراحی و ظاهر

تنوع لپ تاپ‌های ویندوزی چشمگیر است از جمله رنگ های مختلف، عملکرد، نسل های پردازنده، نوع حافظه متفاوتی را در بر می گیرد، اعم از لپ تاپ هایی با طراحی کلاسیک، اولترابوک ها، دستگاه های بازی قدرتمند که طرفداران بسیاری دارد. برخلاف ویندوز تنوعی در مک بوک ها وجود ندارد، همه آنها تقریباً طراحی و مشخصات فنی یکسانی دارند. مک بوک های اپل از شیشه و آلومینیوم ساخته شده اند و تمام جزئیات در آن ها در نظر گرفته شده است. مک‌بوک‌ ها از طراحی‌ های زیبا و چشم‌ نوازی برخوردارند. اپل همواره به جزئیات کوچک در طراحی مک‌بوک‌ ها توجه داشته و این باعث شده تا مک‌بوک‌ ها به گزینه‌ی اول خرید طرفداران خود تبدیل شوند. تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ های ویندوزی نیز در سال‌ های اخیر به طراحی‌های زیبا و جذاب روی آورده‌اند و امروزه می‌توان لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی زیادی با طراحی‌ های جذاب در بازار یافت.

توانمندسازی

ارتقاءها شامل نصب حافظه بیشتر، کارت گرافیک متفاوت تر و حتی گاهی اوقات تعویض پردازنده است. از این نظر مک بوک ها نسبت به سایر لپ تاپ ها در سطح پایین تری قرار دارند. محصولات اپل را نمی توان تغییر داد، بنابراین نصب و ارتقا قطعه در مک منتفی خواهد بود، آن هم به این دلیل که روش مونتاژ این نوع دستگاه ها چنین فرصتی را فراهم نمی کند؛ اما خریداران این فرصت را دارند که یک مدل مک بوک سفارشی خریداری کنند، یعنی پیکربندی مورد نظر را با یک پردازنده، SSD و RAM خاص جمع آوری کنند.

تعمیر

مک بوک دارای قطعات گران قیمت و باکیفیت است، بنابراین تعمیر دستگاه گران است. با این حال، یکی از مزیت های اصلی مک بوک ها این است که کمتر از کار می افتند. برعکس، نوت بوک های تولید کنندگان دیگر برای تعمیر مناسب هستند.

عمر باتری

مک‌بوک‌ها از خود مختارترین لپ‌تاپ‌ها هستند و می‌توانند تا 17 ساعت به طور مداوم کار کنند، در حالی که لپ‌تاپ‌های تولیدکنندگان دیگر پس از 4 تا 6 ساعت شارژ تمام می کنند. به لطف تراشه های جدید کم مصرف و بهینه سازی خوب، محصولات اپل با سرعت، عملکرد بالا و حداکثر عمر باتری تولید می شوند. سازندگان اپل همچنین یک سیستم خنک کننده کارآمد ارائه کرده اند. از این رو یک مک بوک حتی در حداکثر بار نیز بیش از حد گرم نمی شود. متأسفانه دستگاه های تولید کنندگان دیگر نمی توانند عملکرد مشابهی را داشته باشند. وقتی صحبت از عمر باتری به میان می آید، محصولات اپل مطمئناً از رقبای خود بهتر عمل می کنند. پیدا کردن مدلی که 10 تا 11 ساعت آفلاین در ویندوز کار کند واقعاً مشکل خواهد بود.

ارگونومی

هر مک بوک ترکیبی از راحتی و ارگونومی را به زیبایی رقم می زند. لپ‌تاپ‌های اپل جمع و جور هستند با صفحه‌کلید راحت، مجموعه‌ای از کانکتورهای بهینه برای اتصال دستگاه‌های شخص ثالث و غیره دارند. مک‌بوک همچنین دارای فناوری‌های اختصاصی است که تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد، مانند فورس تاچ، که تشخیص می‌دهد چقدر فشار وارد می‌شود. تاچ پد شیشه ای لپ تاپ یا یک اسکنر Touch ID برای قفل کردن دستگاه و محافظت از حریم خصوصی شما تعبیه شده است.

امنیت

به طور کلی مک‌بوک‌ ها از نظر امنیتی مطمئن‌تر هستند. اپل به دلیل کنترل دقیق بر سخت‌افزار و نرم‌افزار، تلاش بیشتری برای جلوگیری از نفوذ ویروس‌ها و تهدیدات امنیتی می‌کند. با توجه به تعداد بیشتر کاربران ویندوز، این لپ‌ تاپ‌ ها نیز هدف اصلی برخورد با تهدیدات امنیتی هستند. اما با استفاده از نرم‌افزار های ضد ویروس و رعایت اصول امنیتی، می‌توان از امنیت لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی مراقبت کرد.

مزایای لپ‌تاپ‌ های مک‌بوک

  • ظاهری جذاب و خاص
  • ساخته شده از مواد با کیفیت بالا
  • وزن کمتری نسبت به لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی
  • صفحه‌ نمایش‌ های با کیفیت بالاتر

معایب لپ‌ تاپ‌ های مک‌بوک

  • قیمت بالا: لپ‌تاپ‌ های مک‌بوک، به دلیل کیفیت بالا و طراحی خاص، قیمت بالایی دارند.
  • محدودیت در نصب برنامه‌ های مختلف: سیستم عامل macOS، نسبت به ویندوز، محدودیت‌ هایی در نصب برنامه‌ های مختلف دارد.
  • دشواری‌ های ارتقای سخت‌افزار: ارتقای سخت‌افزار لپ‌ تاپ‌ های مک‌بوک، به دلیل طراحی خاص دشوارتر از لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی است.
  • مناسب نبودن برای گیمینگ: لپ‌ تاپ‌ های مک‌بوک، به دلیل سخت‌ افزاری خاص، برای بازی‌ های سنگین و گرافیکی مناسب نیستند.

 

بیشتر بخوانید: آیا لپ ‌تاپ‌ ردیابی میشود

مزایای لپ تاپ های ویندوزی

  • قیمت مناسب: لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی در مقایسه با لپ‌ تاپ‌ های مک‌بوک قیمت مناسب‌تری دارند.
  • انعطاف پذیری: لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی در مقایسه با مک‌بوک‌ ها انعطاف پذیرتر هستند.
  • قابلیت ارتقا: لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی، به دلیل طراحی و ساختار سخت‌ افزاری قابلیت ارتقا بیشتری نسبت به مک‌بوک‌ ها دارند.
  • پشتیبانی از نرم‌ افزار های مختلف: سیستم عامل ویندوز به دلیل پشتیبانی از نرم‌ افزار های مختلف، برای کاربرانی که به دنبال یک سیستم عامل چند منظوره هستند مناسب است.

تفاوت لپ تاپ و مک بوک

مراحل انتخاب تا خرید لپ تاپ

زمانی که شما تصمیم به خرید لپ تاپ می‌گیرید در ابتدا بر اساس نیازهای خودتان، امور روزمره، نوع پروژه ها و نوع کاربری اقدام به انتخاب می‌کنید. در مرحله بعد شما باید قبل از خرید لپ تاپ استوک آن را تست کنید و از سلامت لپ تاپ اطمینان پیدا کنید. پیش تر در مقاله نحوه تست لپ تاپ استوک به صورت کامل در چند گام به شما توضیح دادیم که چگونه فقط با چند روش به راحتی از سلامت لپ تاپ استوک اطمینان پیدا کنید. در هنگام خرید از گارانتی و پشتیبانی معتبر فروشگاه اینترنتی اطمینان پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ‌ تاپ‌ های استوک

جمع بندی

با تمام توضیحاتی که درباره تفاوت لپ تاپ و مک بوک بیان شد باز هم در تصمیم گیری بین لپ‌ تاپ ویندوزی و مک‌ بوک، نکته‌ هایی که ممکن است تصمیم شما را تحت تأثیر قرار دهند وجود دارند. اگر به تنوع و گستردگی، امکانات بازی، و قیمت مناسب علاقه دارید لپ‌ تاپ ویندوزی گزینه خوبی است. از طرف دیگر اگر به کیفیت ساخت، سیستم عامل macOS با کارایی بالا و تجربه کاربری منحصر به فرد علاقه دارید، مک‌بوک ممکن است گزینه مناسبی باشد. این تفاوت‌ ها بر اساس نیاز ها و ترجیحات شما متغیر است، بنابراین توصیه می‌شود که در قدم اول به نیاز های خودتان توجه کنید.

سوالات متداول

آیا مک‌بوک‌ ها و لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی در ارتباط با عملکرد تفاوتی دارند؟

بله، تفاوت‌ های زیادی در عملکرد میان مک‌بوک‌ ها و لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی وجود دارد. مک‌بوک‌ ها با سیستم عامل macOS که بهینه‌ سازی شده برای سخت‌افزار خود هستند، عملکرد سریع و پایداری ارائه می‌دهند اما برای بازی مناسب نیستند. لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی با تنوع بیشتر سخت‌ افزاری و ، از جمله پردازنده‌ها و چیپ های گرافیکی، عملکرد متنوعی ارائه می‌دهند.

چه تفاوت‌ های دیگری بین مک‌بوک و لپ‌ تاپ ویندوزی وجود دارد؟

تفاوت مهم دیگر در تجربه کاربری بین سیستم عامل های ویندوز و macOS است. macOS با رابط کاربری شیک و یکپارچه خود شناخته می‌شود، در حالی که ویندوز با انعطاف‌پذیری بیشتر در سفارشی‌ سازی و امکانات برای بازی های رایانه ای مشهور است. همچنین، بخش نرم‌ افزاری ویندوز بسیار گسترده‌تر است، در حالی که اپل از اپ استور خود برای ارائه نرم‌افزار ها استفاده می‌کند. انتخاب بین این دو به عهده نیاز ها و ترجیحات شخصی شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *