مقالات

تفاوت لپ تاپ ROG و TUF

تفاوت لپ تاپ ROG و TUF

در هنگام انتخاب بهترین لپ‌ تاپ استوک گیمینگ به طور قطع با دو سری قدرتمند از برند ایسوس با نام های ROG و TUF رو به رو خواهید شد؛ اما واقعاً تفاوت لپ تاپ ROG و TUF ایسوس در چیست؟ هر دو این مدل‌ها امکانات منحصر به فرد خاص خود را ارائه می‌دهند؛ اما چطور می‌توانیم به تفاوت لپ تاپ ROG و TUF پی ببریم و با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را برگزینیم؟ در همین ابتدا خوب است بدانید که هر دو سری TUF و ROG ایسوس از سخت افزارهای عالی و قدرتمندی پشتیبانی می‌کنند. نگاه عمیق به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دو سری لپ تاپ استوک ایسوس می‌تواند به ما در شناخت تفاوت‌های سری لپ تاپ ROG و TUF ایسوس کمک شایانی کند. از این رو ما در این مقاله از مجله نیمو آی تی سعی داریم به بررسی تفاوت‌‍‌های اصلی بین این دو سری لپ ‌تاپ ASUS بپردازیم تا شما بتوانید در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ انتخاب مناسبی بر اساس نیازهای خود داشته باشید.

معرفی لپ تاپ راگ ایسوس ASUS ROG

لپ تاپ ایسوس ROG (Republic of Gamers) به معنای جمهوری گیمرها است. در واقع سازنده سری راگ ایسوس در نامگذاری اغراق نکرده است. این سری دارای طراحی‌های جذاب و قابل سفارشی‌سازی هستند. در سری لپ تاپ راگ از پردازنده‌ها و چیپ‌های گرافیک قدرتمند استفاده شده است. به عنوان مثال مدل ROG Flow X16 (2023) دارای پردازنده Intel Core i9-13900H و پردازنده گرافیک Nvidia RTX 4070 است.

معرفی لپ تاپ تاف ایسوس ASUS TUF

لپ تاپ TUF (The Ultimate Force) به معنای نیروی نهایی است و به طور ویژه برای گیمرها اما با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر طراحی شده است. در مدل TUF Gaming A16 Advantage Edition (2023) از رنگ‌ های زیبا و از مقاومت بیشتر نسبت به ضربه و خراش‌ها بهره‌مند است و دارای چیپ گرافیک Radeon RX 7700S و پردازنده Ryzen 9 7940HS است.

تفاوت لپ تاپ ROG و TUF

تفاوت اصلی لپ تاپ هایASUS ROG و ASUS TUF در چیست؟

لپ تاپ ایسوس ROG (Republic of Gamers) و لپ تاپ TUF (The Ultimate Force) دو سری از لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس است که با هدف خاص و قیمت متفاوت برای پوشش بخش‌های مختلف دنیای گیمینگ توسط برند ASUS تولید و عرضه می‌شوند. ASUS ROG یک برند پریمیوم “بازی” با تمرکز بر اورکلاک شدید، نورپردازی RGB زیاد و رنگ‌های تیره و مشکی است. در حقیقت یک لپ تاپ ASUS ROG گاهی شبیه به یک لپ تاپ ASUS TUF است با این تفاوت که هیت سینک (Heatsink) بزرگ‌تر، رنگ‌های متفاوت‌تر، دارای ال‌ای‌دی‌های RGBو طراحی‌های منحصربه‌فردتری نسبت به لپ تاپ‌ ASUS ROG دارد. گاهی اوقات دیده می‌شود که این دو سری لپ تاپ ایسوس همپوشانی عملکرد آنان قابل توجه است؛ اگرچه یک لپ تاپ رده بالا Strix بسیار سریع‌تر از یک لپ تاپ TUF رده بالا عمل خواهد کرد اما در مقابل انتظار می رود لپ تاپ TUF سطح بالا معمولاً بسیار سریع‌تر از یک لپ‌تاپ STRIX پایین رده عمل کند.

تفاوت از نظر عملکرد CPU و GPU:

در مدل‌های گوناگون این دو سری لپ تاپ ایسوس تفاوت‌های مختلفی اعم از CPU و GPU وجود دارد و عملکرد شما به CPU و GPU ایی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. سری لپ‌تاپ‌های ROG به طور معمول همیشه با CPU و GPU متوسط یا بالاتر عرضه می‌شوند؛ اما در مقابل لپ‌تاپ‌های TUF همه کاره‌تر به نظر می‌رسند و شامل پردازنده‌های پیشرفته‌تر مانند Ryzen 400H و پردازندهای گرافیکی بالاتر مانند GTX 2080 با قیمت بالاتر و همچنین پردازنده‌های بازی پایین‌تر مانند Ryzen 3550H است.

تفاوت از نظر طراحی:

یکی از بزرگترین تفاوت های بین ROG و TUF طراحی لپ تاپ‌ها است. لپ‌تاپ‌ ایسوس ROG دارای طراحی پر زرق و برق‌تر و تهاجمی‌تر با اشکال زاویه‌دار، نورپردازی RGB و لوگوهای پررنگ است. ایسوس راگ به دلیل سفارشی‌سازی درب‌های آن از آلومینیوم ساخته شده‌ است. از طرف دیگر لپ‌تاپ‌های ASUS TUF توجه کمتری به طراحی آن شده و عمده تمرکز بر دوام و عملکرد آن است. این سری از لپ‌تاپ‌های ASUS گاهاً دارای ساختار پلاستیکی هستند و از چراغ‌های RGB بر روی در خبری نیست. خوب است بدانید جدیدترین نسخه Asus TUF Gaming A16 Advantage Edition (2023) در رنگ‌های بسیار کم‌رنگ، مانند مشکی عرضه می‌شود.

تفاوت از نظر عملکرد:

لپ‌تاپ‌های ROG ایسوس عموماً برای عملکرد بالا با جدیدترین اجزای سخت‌افزاری مانند پردازنده‌های قدرتمند، کارت‌های گرافیکی سطح بالا، سیستم خنک کننده پیشرفته و رم سریع طراحی شده‌اند و برای بازی‌های حرفه‌ای مناسب بوده، از سوی دیگر لپ‌تاپ‌های TUF ایسوس نیز قدرتمندتر هستند؛ اما بیشتر بر روی ایجاد تعادل بین عملکرد و مقرون به صرفه بودن تمرکز دارند و اغلب برای گیمرهایی طراحی شده‌ که می‌خواهند یک تجربه بازی خوب و بدون ضرر داشته باشند. این سری از لپ تاپ های ASUS از پردازنده و کارت گرافیک میان رده برخوردار هستند. سخت ‌افزارهای پیشرفته در سری راگ لپ تاپ ایسوس تجربه بازی روان و بدون لگ یا قطع و وصل شدن را تضمین خواهند کرد. لازم به ذکر است لپ‌ تاپ‌های سری تاف ایسوس نیز از عملکرد میان رده‌ای برخوردار هستند و دارای تعداد بالایی از رابط و پورت‌ های مختلف برای نصب لوازم جانبی مثل کیبورد و کنترلر هستند.

تفاوت از نظر کیفیت ساخت:

لپ‌تاپ‌ تاف ایسوس با در نظر گرفتن مقاومت ساخته شده و دارای شاسی تقویت شده، مقاومت درجه نظامی و طراحی‌های سختی است که قادر به مقاومت در برابر حمل و نقل سخت است. مدل‌های سری تاف گیمینگ دارای قطعاتی هستند که برای اجرای بازی‌های سنگین بسیار مناسب بوده و در مقابل لپ‌تاپ‌های ROG ایسوس، با تاکید کمتر بر دوام، عملکرد و سبک را در اولویت خود قرار می‌دهند.

تفاوت از نظر قیمت:

لپ‌تاپ‌های TUF ایسوس معمولاً از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از لپ‌تاپ‌های ASUS ROG هستند و می‌توان آن‌ها را یکی از گزینه‌های عالی برای گیمرهایی که بودجه کمی را برای خرید لپ تاپ گیمینگ در نظر گرفته‌اند دانست. لپ تاپ ROG ایسوس را می‌توان برای گیمرهای سطح بالایی که تمایل به استفاده از آخرین سخت‌افزار و فناوری‌ها دارند و مایل به پرداخت هزینه بالا هستند مناسب دانست. به طور کلی هر دو سری لپ تاپ ایسوس TUF و ROG گزینه‌های عالی را برای گیمرها ارائه می‌دهند؛ اما در طراحی، عملکرد، کیفیت ساخت و محدوده قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو در هنگام انتخاب بین لپ تاپ ایسوس تاف و لپ تاپ ایسوس راگ مهم است که به بودجه مدنظر خود توجه داشته باشید.

لپ تاپ TUF ایسوس بخرم یا لپ تاپ ROG ایسوس؟

با مقایسه لپ تاپ راگ ایسوس و لپ تاپ تاف ایسوس متوجه شدید سری لپ تاپ‌های TUF بیشتر مناسب افرادی هستند که از بودجه مالی محدودی برخوردار بوده یا در اول راه ورود به صنعت گیم هستند و در عین حال به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب هستند. از این رو تنها در صورتی می‌توان به سراغ لپ تاپ TUF بروید که لپ تاپ ROG با همان قیمت موجود نباشد چرا که با خرید لپ تاپ راگ ارزش بیشتری نسبت به هزینه‌ای که می‌کنید دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

در این مقاله از نیمو آی تی به مقایسه و بررسی تفاوت لپ تاپ TUF و ROG ایسوس پرداخته شد. به طور کلی اگر شما یک گیمر حرفه‌ای هستید که می‌خواهید بهترین عملکرد را داشته باشید بهتر است به سراغ لپ تاپ راگ بروید؛ اما اگر یک گیمر معمولی و یا گیمری هستید که به تازگی وارد حوزه گیم شدید و می‌خواهید تجربه یک بازی خوب و بدون هزینه داشته باشید لپ تاپ تاف انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. شما با سهولت می‌توانید از سایت اینترنتی نیمو آی تی مانیتور استوک گیمینگ خود را ثبت سفارش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *