مقالات

بررسی تفاوت های حافظه های ذخیره سازی اس اس دی و هارد دیسک

تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD

هارد اس اس دی چیست ؟ تفاوت ssd و hdd در چیست؟ هرکدام از این هاردها مزایا و معایب خودشان را دارند تصمیم گیری در مورد اینکه کدام هارد برای شما مناسب است بستگی به نیاز شما دارد. در این مقاله از نیمو آی تی قصد داریم مزایا و معایب هر دو نوع هارد را بررسی کنیم تا در هگام خرید لپ تاپ استوک و نو اطلاعات کافی داشته باشید.. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: ترفند روشن شدن کیبورد لپ تاپ

حافظه هارد دیسک یا HDD چیست ؟

قبل از شروع بررسی تفاوت ssd و hdd بهتر است بیایید با هر کدام به طور مجزا آشنا شوید. هارد دیسک ها بیش از پنجاه سال است که در حال تغییرند و بطور پیوسته ظرفیت ذخیره سازی آنها افزایش و اندازه فیزیکی آنها کاهش یافته است. این نوع هارد ها نسبت به ضربه مقاوم نیستند و بشدت آسیب پذیر هستند.

ساختار هارد دیسک از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. قطعه الکترونیکی (Logic Board)
  2. بخش مکانیکی هارد (Hard Drive Assembly) که به صورت مخفف HDA نام دارد.

و قطعات داخلی هارد دیسک مغناطیسی شامل موارد زیر:

  1. تنظیم کننده مرکزی یا Actuator که دارای سه قطعه VCM – AXEو دسته میباشد.
  2. فضای نگهداری یا مدیا
  3. دیسک چرخان یا پلاتر
  4. اسپیندل یا موتور محرک
  5. VCM یا  voice coil motor
  6. فلپ منعطف
  7. هد هارد
  8. اسلایدر Slider هد هارد
  9. دسته و بازوی نگهدارنده هد
  10. درپوش هارد

هاردهای HDD اقدام به ذخیره‌سازی و خواندن اطلاعات روی دیسک‌هایی به نام هد می‌کنند.

مقایسه حافظه ذخیره سازی SSD و HDD

حافظه SSD چیست؟

حافظه های هارد دیسک  پر از قطعات کوچک متحرک و آسیب پذیر است و ممکن است هر کدام از این قطعات به راحتی آسیب ببینند و شما اطلاعات خودتون رو از دست خواهید داد اما حافظه اس اس دی از هیچکدام از این قطعات آسیب پذیر پر سر و صدا استفاده نمی کنند. این حافظه ها (SSD ) برق کمتری مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ استوک

حافظه SSD  چطور کار می کند؟

حافظه SSD مخفف کلمه Solid State Drive همان نسل جدید فلش مموری میباشد. حافظه SSD از مزایای بسیاری از جمله دسترسی سریع به اطلاعات، مقاوم در برابر لرزش و ضربه،مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر، اطمینان در ذخیره سازی اطلاعات ، وزن کمتر وبدون صدا بودن بهرمند است.

 

تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD

هاردهای  HDD هنگام استفاده صدا و لرزش ایجاد می کنند  و به دلیل تأخیر در چرخش دیسک ، دسترسی به اطلاعات زمان بر است در مقابل حافظه های SSD از آنجا که قطعات متحرک ندارند  هنگام کار کردن لرزش و صدایی ایجاد نمی کنند. حافظه های ذخیره سازی HDD برق بیشتری از SSD  مصرف می کنند اما ظرفیت ذخیره سازی بسیار زیادی را ارائه می دهند و گزینه اقتصادی مناسبی برای کاربران هستند .

تفاوت سرعت ssd و hdd

اگر بخواهیم تفاوت ssd و hdd را از نظر سرعت بیان کنیم باید بگوییم سرعت جایی است که حافظه های SSD می درخشند. فناوری خواندن و نوشتن داده در حافظه های SSD کاملاً با HDD متفاوت است. حافظه های SSD از دیسک چرخان برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده نمی کنند و هرگز تأخیر ناشی از چرخش دیسک پیش نمی آید.

کامپیوترهای مجهز به SSD  در کمتر از یک دقیقه و اغلب در چند ثانیه بوت می شوند. یک هارد دیسک معمولی برای سرعت بخشیدن عملکرد به زمان نیاز دارد و  بسیار کندتر از حافظه های SSD هستند. رایانه شخصی یا مک با حافظه SSD سریع‌تر بوت می‌شوند، برنامه‌ها را سریع‌تر راه‌اندازی و اجرا می‌کند، و فایل‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کند.

به طور معمول سرعت خواندن و نوشتن حافظه های SSD از نوع  SATA III به ترتیب حدود ۵۵۰ مگابایت در ثانیه و ۵۲۰ مگابایت در ثانیه است. بعضی از SSD ها حتی ممکن است سرعت ۶۰۰ مگابایت در ثانیه ارائه دهند. اگر از رایانه خود برای سرگرمی، تحصیلی یا امور کاری استفاده می کنید، سرعت اضافی میتواند کمک زیادی به اتمام به موقع کارها کند.

تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD

 

بیشتر بخوانید: 5 ترفند برای افزایش عمر باتری لپ تاپ

 

تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD از نظر طول عمر

طول عمر یک SSD به طور قابل توجهی بیشتر از یک HDD است. در حالی که هاردهای HDD حدود 3 تا 5 سال عمر می کنند، SSD ها می توانند تا 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند. این به این دلیل است که SSD ها هیچ قطعه متحرکی ندارند، در حالی که هارد دیسک ها دارای دیسک های در حال چرخش هستند که می توانند در طول زمان فرسوده شوند.

در حافظه های SSD از ساختارهای ذخیره سازی مانند SLC، MLC، TLC و QLC استفاده می شود. هر کدام از این سلول ها دارای تعداد مشخصی سیکل نوشتن هستند. به عنوان مثال ساختار ذخیره سازی MLC به اندازه 3000 سیکل نوشتن دوام می آورد. باید توجه داشت که حافظه های SSD برخلاف هاردهای HDD با خواندن اطلاعات فرسوده نخواهند شد و عاملی که در خراب شدن این حافظه ها موثر است، نوشتن و حذف اطلاعات می باشد.

هارد های SSD غالبا مقدار مشخصی از خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می‌دهند و در این مورد محدودیت دارند. با این حال نگران نباشید یک SSD معمولی می تواند حدود 2000TB اطلاعات را مدیریت کند.

تفاوت حافظه ذخیره سازی SSD و HDD از نظر قیمت

اما تفاوت ssd و hdd از نظر قیمت جیست؟ حافظه های ذخیره سازی  SSDنسبت به HDD قیمت بیشتری دارند دلیل تفاوت قیمت این دو حافظه ذخیره سازی، تکنولوژی مورد استفاده در ساخت آنها است. اگر میزان هزینه برای شما مهم است حتما باید از هاردهای HDD خریداری کنید.

دوام SSD در مقابل HDD چقدر است؟

حال بیایید در مورد تفاوت ssd و hdd از نظر دوام اطلاعات کسب کنیم. حافظه های SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند، بنابراین در صورت افتادن کیف لپ ‌تاپ یا لرزش سیستم در حین کار، به احتمال زیاد اطلاعات شما را ایمن نگه می‌دارد. به دلیل وجود صفحات گردان در هارد های HDD و نزدیکی هد به آنها، هاردهای HDD  بیشتر در معرض خرابی مکانیکی هستند زیرا کوچکترین ضربه و لرزش سبب آسیب به آن خواهد شد. اگر در مورد تجهیزات خود سختگیر هستید، یک حافظه SSD توصیه می شود.

سخن پایانی

وقتی پای سرعت در میان باشد حتی ضعیف ترین و کندترین هارد SSD ، قوی ترین هاردHDD  را از میدان خارج میکند. ما در نیموآی تی پس از بررسی ها متوجه شدیم نصب هارد SSD بر روی یک سیستم قدیمی سرعت نرم افزارها و بازی ها را بطور چشمگیری افزایش میدهد. اگرلپ تاپ یا یک کامپیوتر دارید که هنوز از حافظه ذخیره سازی هارد دیسک استفاده میکند ما این پیشنهاد هیجان انگیز را به شما میدهیم که از هارد SSD استفاده کنید. با تغییر هارد دیسک HDD  به حافظه SSD  از سرعت بی نظیر آن لذت خواهید برد.

در آخرنکته مهم این است که آیا تغییر هارد ارزشش را دارد؟ جواب مثبت است. اگر به یک سیستم  با سرعت بالا در بازی و یا نرم افزارهای مختلف برای شما مهم است و قیمت حافظه اس اس دی نسبت به حجم آنها برای شما اهمیتی ندارد پس مهاجرت به حافظه SSD کارایی کامپیوتر شما را بهبود می دهد.

سوالات متداول

آیا می‌توان از حافظه های SSD و HDD به صورت همزمان استفاده کرد؟

بله می توانید در یک لپ تاپ به طور همزمان از حافظه های SSD وHDD استفاده کنید با این کار هم در هزینه صرفه جویی می کنید و از طرفی سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر شما افزایش می یابد.

آیا می شود در یک لپ تاپ هارد را به جای درایو نوری جایگزین کرد؟

اگر قصد دارید بر روی یک لپ تاپ به طور همزمان دو هارد داشته باشید و لپ تاپ شما دارای درایو نوری هست و فقط یک اسلات هارد دارد، بله این کار امکانپذیر است. در این فرایند به جای درایو نوری، یک تبدیل هارد قرار میگیرد و هارد جایگذاری می شود.

چه عواملی باعث خرابی هارد می‌شود؟

اغلب حافظه ها در مقابل اتفاقات مختلف مانند ( فشار، رطوبت، نواسان برق، ویروس، ضربه و…) آسیب پذیر هستند از این رو بهتر است از هارد خود با دقت محافظت کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *