مقالات

چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

شاید این اتفاق برای خیلی از کاربران هنگام استفاده از لپ تاپ استوک افتاده باشد که با وجود اینکه در ویندوز دستور خاموش شدن لپ تاپ را می‌دهند ولی لپ تاپ خاموش نمی‌شود. به طور معمول اینگونه ایرادها پیچیده نیستند و به راحتی رفع می‌شوند.

برای بعضی از کاربران پیش آمده که دائما بر روی Shut Down کلیک می‌کنند ولی لپ تاپ خاموش نمی‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برای هر کدام در ادامه مقاله چرا لپ تاپ خاموش نمیشه درباره علل و روش های رفع این مشکل به شما توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: چرا لپ تاپ هنگ میکنه

برای فهمیدن چرا لپ تاپ خاموش نمیشه علت را پیدا کنید

بسیاری از لپ تاپ ها وقتی خاموش نمی‌شوند وضعیت متفاوتی دارند مثلا یا هنگ می‌کنند و یا کند می‌شوند، در بعضی هم تصویر نمایشگر خاموش می‌شود اما مادربرد همچنان روشن است. تمام این وضعیت ها دلایلی دارد که با هم بررسی می‌کنیم.

باگ های به روز رسانی لپ تاپ

تمامی لپ تاپ ها به صورت دوره ای نیاز به به روز رسانی دارند این روش به صورت مختلفی انجام می‌شود. نرم افزارهایی هستند که به روز رسانی ویندوز را مدیریت می‌کنند کارکرد اینگونه نرم افزارها هم به صورت آنلاین هست و هم آفلاین. یکی از بهترین روش ها برای به روز رسانی ویندوز، استفاده از Windows Update در خود ویندوز هست که با اتصال به اینترنت به صورت آنلاین انجام می‌شود. در بعضی موارد پس از به روز رسانی ویندوز لپ تاپ دچار مشکلاتی مثل خاموش نشدن می‌شود. در این مرحله باید به سراغ بخش عیب یاب در Windows Update بروید. در  Settings ویندوز به بخش Update & Security بروید.

چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

در منو سمت چپ بر روی Troubleshoot کلیک کنید. مطابق با تصاویر عمل کنید.

علت خاموش نشدن لپ تاپ

سپس بر روی گزینه Additional troubleshooters کلیک کنید.

چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

در صفحه باز شده بر روی Windows Update کلیک کنید.

دلیل خاموش نشدن لپتاپ

در نهایت بر روی Run the troubleshooter کلیک کنید.

چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

به گفته کاربران، پس از به روز رسانی ویندوز گاهی اوقات لپ تاپ دچار باگ هایی می‌شود و سیستم خاموش نمی‌شود.

پس از اتمام اسکن، بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر. چندین کاربر گزارش دادند که با اجرای Power Troubleshooter این مشکل برطرف شده است، بنابراین حتماً آن را نیز امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید: ترفند روشن شدن کیبورد لپ تاپ

 

مشکلات سخت افزاری

مشکلاتی در قطعات لپ تاپ از جمله فن،مادربرد و دکمه پاور می‌تواند در خاموش نشدن لپ تاپ تاثیر گذار باشد. دکمه پاور را 10 ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا لپ تاپ خاموش شود، با این کار سلامت دکمه پاور را هم بررسی کرده ایم. اگر حتی با فشردن دکمه پاور لپ تاپ خاموش نشد می‌توان نتیجه گرفت که دکمه پاور خراب شده و نیاز به تعمیر دارد که حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

 

استفاده همزمان از چندین نرم افزار سنگین

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که همزمان در حال استفاده از تعدادی نرم افزار سنگین هستید این کار به لپ تاپ فشار زیادی وارد می‌کند. به صورت تک به تک تمامی نرم افزارها را ببندید و از منو استارت گزینه Shut Down را کلیک کنید. اگر خاموش نشد دکمه پاور را فشار دهید تا لپ تاپ خاموش شود. توجه کنید فشردن دکمه پاور یک راه حل اضطراری هست و نیازی نیست همیشه از این روش استفاده کنید.

 

به روز رسانی ویندوز

به روز رسانی سیستم عامل شما ممکن است بسیاری از مشکلات اساسی مانند خاموش نشدن را برطرف کند. آخرین نسخه ویندوز را دانلود کنید و ببینید مشکل همچنان پابرجاست یا خیر. برای این کار شما می‌توانید از روش Windows Update استفاده کنید.

بایوس را ریست کنید

در اکثر مواقع که لپ تاپ خاموش نمی‌شود از دیگر راه های تاثیر گذار که کاربران به دفعات نتیجه گرفته اند، ریست کردن بایوس می‌باشد. برای این کار باید در هنگام روشن کردن لپ تاپ دکمه ورود به بایوس را بفشارید. این دکمه در هر برند لپ تاپ متفاوت می‌باشد مثلا در لپ تاپ های برند DELL باید دکمه F2 را فشار دهید.

گرد و غبار و کثیفی

شاید باورتان نشود ولی کثیفی و گرد و غبار بر روی بدنه لپ تاپ باعث می‌شود دمای لپ تاپ بالا برود و سیستم از خاموش شدن لپ تاپ جلوگیری کند. دمای لپ تاپ را بررسی کنید و همین حالا دست به کار شوید و لپ تاپ خود را تمیز کنید.

Hybrid Shut down را غیر فعال کنید

در پاسخ به اینکه چرا لپ تاپ خاموش نمیشه باید بگوییم یکی از عواملی که باعث می‌شود لپ تاپ استوک خاموش نشود، فعال بودن قابلیت Hybrid Shut down است. در کنترل پنل عبارت Power options جستجو کنید در صفحه باز شده بر روی عبارت Choose what the power button does کلیک کنید. در نهایت گزینه Turn on fast start up recommended غیر فعال کنید.

بیشتر بخوانید: آیا لپ تاپ ردیابی میشود

ترفندهای خاموش کردن لپ تاپ

خاموش کردن لپ تاپ روش های زیادی دارد که چند مورد را بررسی می‌کنیم البته منظور ما از ترفند خاموش کردن لپ تاپ، همان روش همیشگی نیست.

  • در ویندوز 10 و 11، روی منوی Start کلیک کنید، روی نماد پاور کلیک کنید و سپس Shut down را انتخاب کنید .
  • در هر نسخه ای از ویندوز، Control + Alt + Delete را فشار دهید، سپس روی نماد Power کلیک کنید تا گزینه های خاموش و راه اندازی مجدد را پیدا کنید.
  • همچنین می‌توانید دکمه روشن/خاموش را در اکثر رایانه‌های شخصی ویندوز فشار دهید و نگه دارید تا گزینه خاموش شدن ظاهر شود.
  • اگر با این روش نمی توانید رایانه خود را خاموش کنید، Alt+ F4 را فشار دهید و سپس Shut Down را انتخاب کنید .
  • روش بعدی فشردن روی صفحه کلید است . پس از چند لحظه، صفحه ای با چندین گزینه منو مشاهده خواهید کرد. بسته به نسخه ویندوزی که استفاده می‌کنید و به‌ روز رسانی‌هایی که نصب کرده‌اید، گزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند.
  • در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD را جستجو کنید و بر روی آن کلیک کنید. در فضای CMD عبارت تایپ کنید و در انتها بر روی Enter بزنید. با فشردن دکمه بلافاصله لپ تاپ شما خاموش می‌شود.

نتیجه گیری

دوستان عزیز در این مقاله ما سعی کردیم به سوال شما درباره اینکه چرا لپ تاپ خاموش نمیشه پاسخ دهیم. روش هایی که ذکر شد بر روی انواع ویندوزها قابل تست است. اگر در حال رفتن به تعمیرگاه هستید دست نگه دارید شما می‌توانید قبل از بردن لپ تاپ استوک خود به تعمیرگاه، تمامی مواردی که گفته شد را امتحان کنید. در نهایت اگر این روش ها جوابگو نبود باید به یک متخصص مراجعه کنید.

مشکلات خاموش نشدن لپ تاپ می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد، از جمله مشکلات نرم‌ افزاری، سخت‌ افزاری، یا تنظیمات نادرست. برای حل این مشکلات، ممکن است نیاز به بررسی دقیق سیستم و انجام تنظیمات مورد نیاز، تعمیرات سخت‌ افزاری، یا استفاده از روش‌های نرم‌ افزاری باشد. همچنین، برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است همواره سیستم خود را به‌ روز نگه دارید و از نرم‌ افزار های امنیتی مناسب استفاده کنید.

 

سوالات متداول

چرا لپ تاپ من بعد از فشار دادن دکمه خاموش، همچنان روشن می‌ماند؟

این ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله مشکلات سخت افزاری مانند باتری ضعیف، مشکل در مدارهای برق داخلی، یا مشکلات نرم‌افزاری مانند برنامه‌هایی که اجازه خاموش شدن را نمی‌دهند.

چرا لپ تاپ من بعد از خاموش شدن، خودبخود دوباره روشن می‌شود؟

این ممکن است به دلیل تنظیماتی در سیستم عامل یا مشکلات سخت افزاری مرتبط با دکمه روشن/خاموش باشد. معمولاً در این حالت، بررسی کیفیت دکمه و اطمینان از عدم فشرده شدن آن در طولانی‌مدت می‌تواند کمک کند.

آیا نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند باعث مشکل خاموش نشدن لپ تاپ شوند؟

بله، نرم‌افزارهای مخرب و ویروس‌ها می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث مشکلات نرم‌افزاری در لپ تاپ شوند که به نتیجه‌ای مانند خاموش نشدن درست آن منجر شود. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از آنتی‌ویروس و به‌روز نگه‌داشتن سیستم عامل الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *