مقالات

علت روشن نشدن لپ تاپ و نحوه رفع مشکل

علت روشن نشدن لپ تاپ

علت روشن نشدن لپ تاپ چیست؟ امروزه لپ تاپ‌ها به عنوان ابزاری حیاتی در زندگی ما وارد شده‌اند. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلی مواجه شویم که لپ تاپ ما روشن نشود. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رخ دهد. اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که لپ ‌تاپ دارند، این احتمال وجود دارد که در برخی مواقع بدون دلیل مشخصی لپ تاپ از کار بیفتد. در این مقاله به بررسی دلایل احتمالی و راه ‌حل‌های ممکن برای عدم روشن شدن لپ تاپ خواهیم پرداخت.

اگر قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید کلیک کنید.

علت روشن نشدن لپ تاپ

چرا لپ تاپ روشن نمی شود؟ در زیر 6 علت روشن نشدن لپ تاپ را برای شما آورده ایم:

  1.  آداپتور برق

یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن لپ تاپ این است که آداپتور برق به درستی وصل نشده است. اگر لپ تاپ شما به برق وصل است اما برق دریافت نمی کند، ابتدا بررسی کنید که آداپتور به طور محکم به پریز دیوار و لپ تاپ وصل شده باشد. اگر به نظر می رسد که به درستی وصل شده است، سعی کنید آن را به پریز دیگری وصل کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

 

مرحله بعدی بررسی خود آداپتور برق است. اطمینان حاصل کنید که سیم آداپتورآسیب دیده نباشد. می توانید آداپتور را به لپ تاپ دیگری وصل کنید تا از سلامت آداپتور مطمعن شوید.

اکثر لپ تاپ ها چراغ نمایش شارژ دارند که به محضل اتصال آداپتور روشن می شود و این نشان از دریافت جریان برق از لپ تاپ است.

همچنین برخی از آداپتورهای برق دارای چراغ سبز نیز هستند. قبل از اتصال به لپ‌تاپ، مطمئن شوید که روشن است.

 

  1.  پریز را بررسی کنید

مورد بعدی که باید بررسی کنید پریز است. اطمینان حاصل کنید که پریز برقی که استفاده می کنید به درستی کار می کند و لپ تاپ کاملاً به برق وصل است. اگر به نظر می رسد پریز به خوبی کار می کند، سعی کنید لپ تاپ را به پریز دیگری وصل کنید. اگر لپ‌تاپ همچنان روشن نمی‌شود، ممکن است باتری یا سیم برق مشکل داشته باشد. در مرحله بعد سعی کنید این مشکلات را عیب یابی کنید.

 

  1.  باتری را خارج کرده و دوباره وارد کنید

وقتی می خواهید لپ تاپ خود را روشن کنید و هیچ اتفاقی نمی افتد، یکی از دلایل احتمالی آن این است که باتری به درستی قرار نگرفته است. برای رفع این مشکل ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید و هر آداپتور یا لوازم جانبی را از برق بکشید.

سپس باتری را از لپ تاپ خارج کنید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که کثیفی یا زباله روی محل اتصال وجود ندارد.

اگر همه چیز تمیز به نظر می رسد، باتری را متصل کنید و سعی کنید لپ تاپ را دوباره روشن کنید. در بیشتر موارد، این راه حل ساده جواب می دهد.

با این حال، اگر لپ تاپ شما همچنان روشن نمی شود، ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد و نیاز به عیب یابی بیشتری داشته باشد.

 

  1.  بررسی دکمه پاور

کاری که باید انجام دهید این است که دکمه پاور را برای حدود 30 ثانیه فشار داده و نگه دارید. این کار گاهی اوقات لپ تاپ را ریست می کند و به آن اجازه می دهد تا به طور معمول بوت شود. اگر این کار جواب نداد، سعی کنید لپ تاپ را مستقیم به برق وصل کنید و سپس دکمه پاور را دوباره فشار دهید.

 

علت روشن نشدن لپ تاپ

 

  1. جک DC

جک DC بخشی از لپ تاپ است که آداپتور برق را به آن وصل می کنید تا باتری را شارژ کنید یا لپ تاپ را روشن کنید. اگر جک DC شل باشد، آسیب دیده باشد یا اتصال خوبی برقرار نکند، می تواند از روشن شدن لپ تاپ جلوگیری کند. برای بررسی اینکه آیا جک DC مشکل دارد، سعی کنید در حالی که لپ‌تاپ به برق وصل است آن را تکان دهید. اگر لپ‌تاپ روشن یا خاموش می‌شود یا اگر باتری شروع به شارژ شدن کرد، می‌دانید که جک DC معیوب است. در بیشتر موارد، باید جک DC را توسط یک تکنسین مجرب تعمیر یا تعویض کنید.

 

  1.  اگر می توانید باتری بایوس را تعویض کنید

اگر لپ تاپ شما روشن نمی شود، ممکن است باتری بایوس از بین رفته باشد. باتری بایوس تنظیمات ذخیره شده در تراشه بایوس را حتی زمانی که لپ تاپ خاموش است، انتقال می دهد. اگر باتری بایوس تمام شود تنظیمات ذخیره شده از بین رفته و لپ تاپ نمی تواند راه اندازی شود. تعویض باتری بایوس کار نسبتاً ساده ای است، اما ابتدا باید لپ تاپ خود را باز کنید. هنگامی که به باتری بایوس دسترسی پیدا کردید، کافی است باتری قدیمی را بردارید و باتری جدید را به جای آن قرار دهید. با نصب باتری جدید لپ تاپ شما باید بتواند بدون هیچ مشکلی دوباره راه اندازی شود.

 

جمع بندی

در نهایت تأکید می‌شود که روشن نشدن لپ تاپ می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و لازم است علت مشکل به صورت دقیق تشخیص داده شود. در صورتی که نمی‌توانید مشکل را خودتان برطرف کنید بهتر است به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. امیدواریم که با اطلاعات ارائه شده در این مقاله قادر باشید تا با شناسایی درست علت عدم روشن شدن لپ تاپ، اقدامات لازم را برای رفع این مشکل به صورت موثر و مناسب انجام دهید.

منبع : computertechnicians

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *