مقالات

راهنمای انتخاب پردازنده: چگونه بهترین CPU را انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب پردازنده

به دنبال راهنمای انتخاب پردازنده مناسب برای لپ تاپ هستید؟ از مهم‌ترین قسمت‌های لپ تاپ که باید در هنگام خرید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید پردازنده یا CPU لپ تاپ است. انواع CPU برای لپ تاپ‌های مختلف وجود دارد و اگر هنوز با انواع پردازنده لپ تاپ آشنایی ندارید بهتر است که این مقاله را بخوانید. در این مقاله  از نیمو آی تی سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات لازم پیرامون انواع CPU را بیان کنیم تا از این طریق بتوانید انتخابی مطمئن داشته باشید. انتخاب بهترین CPU برای لپ تاپ استوک به شما کمک می‌کند تجربه‌ای بهتر و قابل قبول‌تر در عملکرد و کارکرد دستگاه داشته باشید.

 بیشتر بخوانید: بهترین برند لپ تاپ استوک

پردازنده لپ تاپ چیست؟

پیش از آنکه با انواع CPU آشنا شویم بهتر است ابتدا در نگاهی کلی ببینیم اصلاً پردازنده لپ تاپ چیست؛ این موضوع پیش از آشنایی با انواع CPU لازم است. در دنیای کامپیوتر، پردازنده لپ تاپ به عنوان «مغز کامپیوتر» شناخته می‌شود؛ معنایش این است که در واقع یکی از مهم‌ترین قطعات CPU است. بهترین CPU برای لپ تاپ فعالیت‌های چندگانه، عملکرد و سرعت دستگاه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اصل کلمه CPU به معنی Central processing unit یا واحد پردازنده مرکزی است. پردازنده لپ تاپ دستگاهی چندکاره است که به داده‌های کامپیوتر را تغذیه می‌کند و محاسبات و عملیات‌های منطقی را برای برنامه‌ها انجام می‌دهد. علاوه بر این پردازنده نقش مهمی در فعالیت‌های ورودی و خروجی کامپیوتر دارد. به همین دلیل خیلی مهم است که از بین انواع CPU بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه مقاله می‌خواهیم به انواع پردازنده لپ تاپ بپردازیم. شما می‌توانید پس از دریافت اطلاعات کافی بهترین CPU برای لپ تاپ را انتخاب کنید.

 

 بیشتر بخوانید: معرفی انواع پورت های لپ تاپ ها و کاربرد آن ها

 

پردازنده لپ تاپ چه انواعی دارد؟

چطور است در اینجا آشنایی با انواع CPU را شروع کنیم؟ به طور کلی دو شرکت بزرگ هم اکنون در دنیا پردازنده لپ تاپ را تولید می‌کنند: AMD و Intel. ما در طول سال‌ها با انواع نسل‌های پردازنده اینتل آشنا شدیم و بیشتر با آن‌ها سر و کار داشتیم. تعداد زیادی سازنده دیگر نیز وجود دارند ولی این دو اصلی‌ترین‌ها هستند. پردازنده‌های لپ تاپ بر اساس هسته‌هایشان تقسیم‌بندی می‌شوند. ما از پردازنده‌های تک هسته‌ای تا 8 هسته و بالاتر نیز داریم که هر کدام تفاوت‌های اساسی در عملکرد و فعالیت دارند. انواع CPU بر اساس هسته‌هایش تعریف می‌شود. برای مثال به چند مورد اشاره می‌کنیم:

 

  •  تک هسته

نوع اصلی پردازنده تک هسته‌ای هست و برای بسیاری از کامپیوتر‌ها نیز استفاده می‌شود. البته این از جمله انواع پردازنده لپ تاپ است که اکنون قدیمی شده زیرا فرایند‌ها و نیاز‌های روز به بهترین CPU برای لپ تاپ نیازمندند که در بازار موجود است. پردازنده تک هسته تنها می‌تواند یک فرمان را در هر لحظه انجام دهد و چندان در فعالیت‌های چندگانه خوب عمل نمی‌کند.

  • دو هسته

دومین نوع از انواع CPU دو هسته‌ای است که می‌تواند چند فعالیت را به صورت هم‌زمان بهتر انجام دهد. با این وجود این نوع نیز از میان انواع پردازنده لپ تاپ نسبتاً قدیمی شده و برای کسانی که امروز می‌خواهند از لپ تاپ استفاده کنند شاید چندان کارآمد نباشد.

  • چهار هسته

سومین نوع از انواع CPU چهارهسته‌ای است که در لپ تاپ‌های میان رده امروزی نیز پیدا می‌شود. این نوع پردازنده بهترین سی پی یو برای لپ تاپ پایین رده است تا در فعالیت‌های چندگانه از آن استفاده کنید. مخصوصاً کسانی که اهل بازی و فعالیت‌های سنگین‌تر هستند بهتر است از پردازنده‌های چهارهسته‌ای و بالاتر استفاده کنند.

علاوه بر سه نوع از انواع CPU که در بالا به آن اشاره کردیم پردازنده‌های شش هسته‌ای، هشت هسته‌ای و بالاتر نیز وجود دارند که مخصوص لپ تاپ‌های گران قیمت‌تر و بالارده‌تر در بازارند. علاوه بر این طبقه‌بندی که بیان شد باید بگوییم دسته‌بندی دیگری برای پردازنده‌های لپ تاپ وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم تا انتخاب بهترین CPU برای لپ تاپ آسان‌تر شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ استوک

راهنمای انتخاب پردازنده لپ تاپ

تفاوت پردازنده‌های اینتل چیست؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم شرکت اینتل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حال حاضر است که بهترین گزینه‌ها برای انواع پردازنده لپ تاپ را تولید می‌کند. هرچند تفاوت‌هایی ریز میان دسته‌بندی پردازنده‌های اینتل نیز وجود دارد. این شرکت پردازنده‌های U، P و M را دارد که با هم فرق می‌کنند. در ادامه به صورت جزئی به انواع CPU اینتل می‌پردازیم.

 

  • پردازنده U اینتل

اگر به دنبال لپ تاپی کم حجم و سبک هستید و معمولاً از دستگاه برای کار‌های ساده یا جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنید شرکت اینتل پردازنده U را به شما پیشنهاد می‌کند. کلمه U در زبان انگلیسی مخفف Ultra low power یا انرژی به شدت کم است. اساساً به این معناست که چیپ‌های این پردازنده از جهت عملکرد بهترین نیستند ولی انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که مناسب کار‌های ساده باشند.

 

  •  پردازنده P اینتل

اگر پردازنده U خیلی با شما در زمینه عملکرد راه نمی‌آید و کار‌های سنگین را انجام نمی‌دهد، پردازنده P در میان انواع CPU اینتل گزینه‌ای است که تا میانه راه با شما کنار خواهد آمد. این پردازنده‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کنند ولی بهینه عمل می‌کنند و می‌توانید با آن‌ها کار‌های بیشتری انجام دهید.

 

  • پردازنده M اینتل

در سال‌های اخیر یکی از بهترین انواع CPU برای شرکت اینتل سری M بوده است و دلیلش این است که دقیقاً بهترین نیاز‌ها را بین انواع CPU برطرف می‌سازد. میکروپردازنده اینتل توانسته سبکی و کم حجمی پردازنده‌های U را با خود داشته باشید ولی در عین حال عملکردی بسیار مناسب ارائه کند تا افرادی که کار‌های سنگین‌تری با لپ تاپ انجام می‌دهند بتوانند بهتر از دستگاه استفاده کنند.

 

 بیشتر بخوانید: نحوه تست لپ تاپ استوک به صورت کامل در چند گام

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا انواع CPU و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را بیان کنیم. انواع پردازنده لپ تاپ بر اساس شرکت، هسته‌ها و یا نوع فعالیتشان طبقه‌بندی می‌شوند که به طور خلاصه بیان کردیم از نظر شرکت دو سازنده بزرگ INTEL و AMD وجود دارند و از نظر هسته‌ها انواع مختلف از تک هسته تا هشت هسته و بالاتر نیز وجود دارند. سپس نگاهی به انواع پردازنده لپ تاپ اینتل پرداختیم و بیان کردیم که از میان انواع CPU‌های اینتل هر کدام چه خصوصیاتی دارند. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بهترین CPU برای لپ تاپ را بشناسید و بر اساس نیاز‌هایتان گزینه مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین CPU

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”کدام پردازنده بهتر است؟ M یا U؟” answer-0=” پردازنده M از شرکت اینتل توانسته خصوصیات اصلی پردازنده U را در خود داشته باشد و در عین حال عملکرد بهتری ارائه کند. بنابراین بهتر است سراغ این پردازنده‌ها بروید.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”تفاوت پردازنده M و U در چیست؟” answer-1=”پردازنده U بسیار سبک و کم حجم است و مخصوص فعالیت‌های ساده است. پردازنده M توانسته نسبتا همین سبکی و کم حجمی را دارد ولی در عین حال تلاش کرده تا عملکردی بهتر در زمینه پردازندگی ارائه کند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *