مقالات

معرفی انواع پورت های لپ تاپ ها و کاربرد آن ها

انواع پورت های لپ تاپ

همانطور که می‌دانید امروزه در لپ‌تاپ ها پورتهای زیادی  برای سهولت  استفاده از دستگاه‌های جانبی که امروزه تعدادشان هم کم نیست، تعبیه شده اند. در این مطلب از نیمو آی تی می‌خواهیم انواع پورت های لپ تاپ، پورت های لپ تاپ hp، پورت های لپ تاپ لنوو و … را به شما معرفی کنیم و با کاربرد آنها بیشتر آشنا شویم. پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع پورت های لپ تاپ

مسلما روی لپ تاپ خود با پورت های مختلفی مواجه شده اید و شاید نوع و کاربرد آن را نمی دانید. هر کدام از آن ها به قرار زیر است: البته لازم به ذکر است که شاید لپ تاپ شما همه این موارد را نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین برند لپ تاپ استوک

 

 پورت USB

بدون شک درگاه USB  مخفف کلمه (Universal Serial Bus) به معنی سری گذرگاه جهانی، پرکاربردترین پورت یک لپتاپ است که می‌توان روی دستگاه‌های گوناگون خانگی و صنعتی مشاهده کرد. می توان گفت هر لپ تاپ پیشرفته و امروزی حداقل یک پورت  USB را دارد.

پورت های USB تا 4 عدد بر روی لپ تاپ و تا 8 عدد روی رایانه های رومیزی (کیس ها) می‌توانند فراوانی داشته باشند و بدیهی است که هر چه این تعداد بیشتر باشد، امکانات بیشتری در اختیار دستگاه قرار می‌گیرد. از این پورتها برای انتقال داده‌ها و اطلاعات بین رایانه و اتصال به دستگاه‌های جانبی از کیبورد و موس گرفته تا فلش درایوها، سایر لپ تاپ ها، چاپگر، اسکنر، دوربینهای وب، گجتها، سیستم‌های ماینینگ و سایر دستگاه‌های صوتی و تصویری و گاهی هم برای تامین برق شارژ  استفاده می‌شود.

پورت یو اس بی

پورت USB 2.0  یا TYPE A

پورت مشهور و قدیمی تر  USB 2.0  معروف به پورت TYPE A  تقریبا روی هر دستگاهی یافت می‌شود که تمامی فلش مموری ها برای اتصال به کامپیوتر از این پورت استفاده می‌کنند و سرعت انتقالی معادل 480 مگابایت بر ثانیه دارد.

 

پورت USB 3.0  یا همان 3.1

تولیدکنندگان لپ تاپ برای اهداف تبلیغاتی نام USB 3.0  را به USB 3.1  تغییر دادند. این پورت سرعت انتقال اطلاعات بسیار خوبی معادل 5 مگابایت بر ثانیه دارد و تقریبا سرعتی 10 برابر USB 2.0  دارد.

پورت USB TYPE C

یک اتصال کاملا مدرن و جدید است که در کنار پورت لپ تاپ USB 3.1  می‌توانند کار  پورتهای ویدیویی HDMI، DVI  و پورت صفحه نمایش را به تنهایی انجام دهند. این پورت روی دستگاه‌هایی مثل مک بوک 2015 نسل دوم کروم بوک پیکسل و سایر دستگاه‌های جدید و مدرن یافت می‌شود. از آنجا که این اتصال دو طرفه است، هنگام اتصال درگاه، شما دیگر با مشکل جهت اتصال روبرو نیستید. ابعاد کوچک در کنار رفع مشکل قدیمی سمت اتصال کابل به درگاه، باعث می‌شود از این به بعد مادربردها، لپ تاپ ها و تبلت های بیشتری به درگاه TYPE C مجهز شوند.

انواع پورت های لپ تاپ

 

پورت لپ تاپ HDMI

این پورت که نام کامل آن High definition Multimedia Internet  است یکی از پورت های استاندارد لپتاپ برای انتقال صدا و تصویر به سایر دستگاه‌ها از جمله مانیتور و پروژکتور است. پورت HDMI  یک لپ تاپ انتخاب خوبی برای ارسال تصاویر با وضوح و کیفیت بالاست. از طریق این پورت می توان لپ تاپ را به تلویزیون، کنسولهای بازی، دوربین‌های فیلمبرداری، سیستم DVD Player سیستم‌های صوتی و تصویری و حتی موبایل متصل کرد.

 

پورت لپ تاپ VGA

درگاه تصویری VGA   نیز  مانند پورت HDMI  برای انتقال تصاویر به کار می رود و غیر از برخی اولترابوک ها در تمام لپ تاپ ها دیده می‌شود. این درگاه برخلاف پورت HDMI فقط می تواند تصویر را انتقال دهد و پهنای باند محدودی دارد.با این حال به دلیل وجود این درگاه روی اغلب مانیتورها، کاربرد زیادی برای افزایش وسعت دسکتاپ روی مانیتور دارد.

 

پورت صفحه نمایش یا Display port

استفاده از این پورت در لپ تاپ ها چندان  مرسوم نیست و غالبا از دو پورت VGA و HDMI برای خروجی تصویر استفاده می شود. خروجی Display Port  برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا به تلویزیون های HD  است و نسبت به سایر پورت ها اندازه کوچکتری دارد. پهنای باند بالا و انتقال همزمان صدا و تصویر از امتیازات این درگاه است. البته لپ تاپ های مجهز به این درگاه قیمت بالایی دارند و فقط در برخی مدل های خاص استفاده می شود.

انواع پورت های لپ تاپ

 

اکسپرس کارت Express Card

ورودی PCI یا Express  کارت محفظه ای است که می‌توان کارت‌های توسعه را در آن قرار دارد. یعنی اگر شما به درگاه  USB بیشتر نیاز داشتید میتوانید کارت افزایش دهنده‌ی تعداد درگاه USB،یا سایر کارت ها مثل کارت شبکه، کارت صدا و کارت هوشمند (برای امنیت دستگاه) را در آن قرار دهید و قابلیت لپ تاپ را توسعه دهید. بنابراین حضور آن ها در لپ تاپ های قدیمی تر که محدویت های بیشتری دارند یک مزیت به حساب می آید.

 

پورت لپ تاپ ESATA

این درگاه یکی دیگر از پورت های کمیاب در لپ تاپ ها هست. از این درگاه برای ذخیره سازی اطلاعات مثل هارددیسک استفاده می‌شود و کارایی آن مثل پورت SATA  بر روی رایانه های رومیزی است. مهمترین مشکل این درگاه این است که مانند پورت های USB نمی‌تواند برق مورد نیاز درایو را تامین کند. یعنی بعنوان شارژر نمی‌توان از آن استفاده کرد و برای استفاده از آن باید از یک کابل اضافی USB  برای تامین انرژی استفاده کرد.

 

پورت ETHERNET

پورت اترنت یا همان پورت LAN  یا با اسم دیگر RJ-45  در واقع یک پورت بر روی کامپیوترها و تجهیزات شبکه است که کابل اینترنت به آن متصل می‌شود و پهنای باند آن در مدلهای امروزی معادل یک گیگابایت بر ثانیه است. این پورت بر روی لپ تاپ ها در قسمت کناری آن و در کامپیوترهای شخصی (pc در پشت کامپیوتر و بر روی مادربرد قرار دارند). با این حال شبکه وایرلس یا بیسیم استفاده از این درگاه را کاهش داده است.

پورت سریال Serial

پورت سریال، یک درگاه استاندارد با 9 پین است که برای اتصال انواع دستگاههای ورودی از جمله موس، کیبورد و پرینترها ساخته شد. البته این درگاه فقط مختص ارتباط با مودم‌ها ساخته شده بود که بعدها برای ارتباط با سایر دستگاه ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. این درگاه هم‌اکنون کاربرد عمومی ندارد و درگاه‌های دیگر مثل Ethernet  و USB  جایگزین آن شده‌اند.

انواع پورت های لپ تاپ

پورت DVI

این پورت لپ تاپ مخفف کلمه Digital Visual Interface   است که یک رابط گرافیکی تلقی می‌شود. این پورت از عمومیت بالایی برخوردار نیست و تنها در برخی مدل ها دیده می‌شود. با این وجود می‌توان با تهیه یک مبدل ارزان قیمت از رابط HDMI  و یا Display Port  لپ تاپ مورد استفاده را به صفحه نمایش های دارای DVI  متصل کرد.

 

پورت Firewire

پورت های فایروایر یا 1394 توسط شرکت اپل توسعه پیدا کردند و با نام های فایروایر 400 و 800 به عنوان جایگزینی برای درگاه‌های USB معرفی شدند که البته هیچگاه نتوانستند درگاه‌های USB را حذف کنند و کاربرد آنها تنها به عنوان تجهیزات تصویری محدود شد. پورت فایروایر 400 تا چندی قبل در لپ تاپ های مولتی مدیا مورد توجه قرار گرفته بود اما امروزه تنها در مک بوک ها دیده می‌شود. دوربین ها، اسکنرها و برخی دیگر از تجهیزات تصویری هنوز هم این پورت‌ها را به عنوان یکی از روش‌های اصلی ارتباط با کامپیوتر همراه دارند.

جمع بندی

در این مطلب از نیمو آی تی انواع پورت های لپ تاپ را بررسی کردیم. با خواندن این مطلب دیگر می دانید پورت های موجود روی لپ تاپ شما چه کاربردی دارند. ممنون که تا انتها همراه ما بودید. امیدواریم با این مطلب به شما کمک کرده باشیم و به سوالات و ابهامات شما در مورد انواع پورت های لپ تاپ پاسخ داده باشیم. راستی اگر قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید برای دیدن انواع آن به صفحه خرید لپ تاپ استوک از سایت نیمو آی تی بروید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *